Objectius i competències
Objectius
-
Facilitar la inclusió dels grups de persones marginades, socialment excloses, desposseïdes, vulnerables i en risc, qüestionant alhora les barreres, les desigualtats i les injustícies que existeixen en la societat.
-
Assistir i mobilitzar individus, famílies, grups, organitzacions i comunitats per augmentar el seu benestar i la seua capacitat per solucionar problemes.
-
Fomentar el compromís dels ciutadans en la defensa dels assumptes que els concerneixen, advocant per la formulació i implementació de polítiques coherents i la transformació de les condicions estructurals que mantenen les persones en posicions marginals, desposseïdes i vulnerables.
-
Treballar per a la protecció de les persones que no estan en condicions de fer-ho per elles mateixes, dins els paràmetres d'una legislació acceptada i èticament raonable.
-
Comprometre's amb l'acció política i social per influir en l'eliminació de les desigualtats.
-
Promoure el respecte per les cultures, les ideologies i les creences entre els diferents grups ètnics i societats, sempre que aquestes no estiguin en conflicte amb els drets humans.
-
Planificar, administrar i gestionar programes i organitzacions dedicades a qualsevol dels propòsits formulats anteriorment.
Competències
Relació de les competències específiques: coneixements, habilitats (saber i saber fer) que s'esperen dels graduats i graduades:
- Capacitat de saber la naturalesa, la història i els fonaments teòrics del treball social.
- Coneixement dels referents de les ciències humanes i socials que aporten al treball social elements de comprensió de la realitat social.
- Capacitat de comprendre críticament els models d'intervenció en el treball social.
- Capacitat de saber aplicar els mètodes i les tècniques del treball social als diferents àmbits i camps d'intervenció.
- Coneixement dels mecanismes per conscienciar els ciutadans sobre els seus drets i motivar-los per prendre decisions fonamentades.
- Capacitat d'analitzar i avaluar els problemes i les necessitats socials presents en la societat.
- Capacitat de saber interactuar eficaçment amb les persones, mostrar empatia i capacitat de mediació en la resolució de conflictes.
- Capacitat de saber promoure i donar suport al desenvolupament de xarxes, grups i dinàmiques d'organització de la comunitat.
- Capacitat de dissenyar i aplicar processos de planificació de la intervenció social, tant a nivell individual i familiar com grupal i comunitari.
- Coneixement dels sistemes de l'estat del benestar, les polítiques socials que desenvolupen i les prestacions que proporcionen.
- Domini del conjunt de recursos i serveis socials, així com capacitat de saber determinar la seua idoneïtat en funció de les circumstàncies.
- Capacitat de saber crear, organitzar i gestionar serveis i entitats, controlar la seua eficàcia i assegurar la seua qualitat.
- Coneixement i aplicació dels principis ètics i el codi deontològic de la professió.
- Capacitat d'investigar els nous fenòmens i escenaris en els quals es pugui realitzar algun tipus d'intervenció social.
- Capacitat d'utilitzar el coneixement de les millors pràctiques per revisar i actualitzar els propis coneixements.
Relació de les competències generals: treball en equip, comunicació, resolució de problemes, etc.
- Capacitat crítica, d'anàlisi i de síntesi.
- Capacitat d'organització i planificació.
- Comunicació oral i escrita en la llengua materna.
- Domini d'una llengua estrangera.
- Utilització de les TIC en el context professional i capacitat de gestió de la informació.
- Resolució de problemes i presa de decisions.
- Treball en equip i lideratge.
- Habilitats en les relacions interpersonals.
- Coneixement d'altres cultures i costums.
- Aprenentatge autònom i adaptació a situacions noves.
- Creativitat i iniciativa.
- Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels drets humans i als valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.